♥KONICHIWA ☻-☻ WELCOME to blog ☆*♥L@dy @yU♥*☆

Wednesday, December 8, 2010

♥PELIK bagi kiter NORMAL bagi mereka♥

hary ni ai nak share ngan uolls perbezaan antara Mesia dan Japan...

Japan::
naik basikal pakai baju kemeja dan ber`tie` or for gurl pakai vogue berboots bagai tidakla pelik kerana budaya di sini begitu...basikal adalah antara benda wajib yang orang jepun ada di setiap rumah.

Mesia::
if pakai gitew mahu berpeluh 1 badan plus orang gelak apa hal kayuh basikal tengah panas gini...suasana yang berbeza sekali.

Japan::
buang sampah kat sini ikut hary...macam kat gambar di bawah ni...bukan hary² buley buang...if hary buang sampah(sampah yang buleh di bakar) kiter letak plastik kat situ...pasty esok sampah itew akan ada di depan rumah kembali.....dan bukan semua sampah buley di buang di sini...macam tv,sofa,peti sejuk etc semua itew kena bawa kat tempat pelupusan plus kena bayar caj ikut item yang hendak di buang...ingat senang ker!

Mesia::
letak la sampah apa pow pasty semua di kutip...tak ada semua jadual macam ni (kalau buat ada orang ikut x ek?)...siap berulat pow ada....beza juga kan kat sini.

Japan::
toilet semua free...selalunya bersih & ada di sediakan air free seperti green tea if makan kat food court...contoh seperti gambar ni!


Mesia::
tak der 20 sen jangan harap leh masuk toilet...walaupow berbayaq selalunya kebersihan tidak seperti di harapkan.....masuk toilet pow kena bayaq inikan pula nak ayaq free jangan mimpi la (ai rasa semua tahu ini adalah satu kenyataan yang kita kena terima tentang negara kita).

Japan::
muka tak cantek buley masuk tv janji ada bakat....contohnyer macam imoto nih...dia ramai peminat dalam itte Q....

Mesia:: ada bakat tapy kurang dekat muka pasty tak lama bertahan dalam industri...yang masuk dalam tv semua yang cantek jer....(lumrah alam semuanyer nak yang indah gitew).

Japan::
budak² yang tinggal di japan ada allowance setiap bulan yang di bayar oleh gomen...alien macam kami pow dapat ...tak ada pilih kasih.(sebab tahap kelahiran rendah di sini...ramai orang tua...buat gini nak suruh orang beranak banyak la)

Mesia::
if mesia bagi allowance macam ni tak dapat di bayangkan sebab tahap kelahiran yang tinggi....(jenuh bayar)

Japan::
dia orang ni tak der perasaan malu...kadang
² masuk onsen vogel jer....isssyy x sanggup ai...sometimes ada games yang agak lucah kat tv......macam gambar kat bawah ni...games dia orang main kat belakang itew gurl pakai bikini jer...

Mesia::
alhamdulliah setakat ni tak der citer yang teruk macam ni sebab ada penapisan kan...lagipow kita negara islam sangat tak sesuwei gitew!

Japan::
ada ¥100 dah buley beli macam
² kat kedai 100 yen....mister donat pow ada jual 1 donat 100 yen jer.

Mesia::
apa yang buley di beli dengan RM 1...coklat?ice cream?

Japan::
had kelajuan dia jalan raya adalah antara 40 dan 50 ....susah nak jumpa jalan yang besar semuanyer kecil jer sebab tanah mahal....dan satu lagi accident tak banyak macam kat mesia.

Mesia::
60 itew pun cakap tak cukup laju lagi....jalan besar speed laju...accident banyak.

Japan::
kat sini almost guy cukur bulu kening...ya ampun ai cukup menyampah tengok coz buruk giler..bagi ai dah hilang macho seorang lelaki bila kening makin nipis...!

Mesia::
rasanyer tak der lagi budaya cukur bulu kening bagi lelaki ek...hope berkekalan macam ni.

Japan::
if artis buat salah macam mabuk,gaduh...even benda kecik salah pow kena buat pc minta maaf secara terbuka termasuk kena lahar ngn press...if ada kes melibatkan polis semua iklan,drama,lagu,filem etc semuanya digantung siaran hingga terbukti tak bersalah.(moral of story dia orang tak nak artis jadi pengaruh tak elok untuk public).

Mesia::
setakat artis bersosial,minum arak,dadah,ganja tak der hal la kan....tak de pc semua....sebab artis mesia terlalu di manjakan sangat, sebab itew dia orang lalai sebab public tak kisah...bak kata nabil (lu pikir la sendiri) hikhikhik.

itew antara yang ai perhatikan, rasanya banyak lagi tapy malas nak taip....ada pro dan kontra di sini. yang mana baik ambil jadi kan panduan yang buruk sila aibaikan...macam orang kata hujan emas di negara orang hujan batu di negara sendiri...agaknya uolls nak pilih emas ker batu ek? (tak sesuwei taw peribahasa macam gitew) hahahahaha....
⊂((・⊥・))⊃


Most Beautiful Memory ♥♥


5 comments:

Anonymous said...

saya suka emas :p,tapi dalam bab basikal tu jepun memang antara yang banyak guna basikal kat dunia selain dari china.

kew_chop said...

tula. ada yg buruk n ada yg elok untuk kita contohi yg nihonjin buat ni. tapi bab sampah tu harap sgt mesia leh ikut buat cam derang buat ni kan..

☆♥L@dy @yU♥☆ said...

anonymous siapa pow kamo tq sebab sudi singgah yer...blog ntah apa² ai nie :))

murni::agree about this
tapy macam susah nak buat jer sebab dah jadik habit la

IDA said...

gelak2 bace entry ni..mmg betul betul betul..
tiba2 teringat satu kisah masa balik msia tahun lepas.gi masuk 7 eleven sambil pakai topi yg ada bunga besar tu sbb panas kat luar.lepas tu org kat kaunter tu ckp 'akak ni org luar ye'aikk psal ckp gitu... sbb akak pakai topi kata dia..eh akak org sinila..apsal kalau org sini takleh pakai topi ye.kalau kat jepun org tak heran pun pakai topi..berlambak2 lagi adala manusia yg pakai topi time summer kan huhu..

☆♥L@dy @yU♥☆ said...

hikhikhik memang la depa JAKUN sekit tambah plak kat kedah tue...kiter lalu ramai berbisik bukan main....bz body betul...kat sini pakai la apa pon owg x heren `_________*

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...