♥KONICHIWA ☻-☻ WELCOME to blog ☆*♥L@dy @yU♥*☆

Sunday, March 11, 2012

♥ Genap Setahun Tragedi 11 March ♥

Tragedi 11 March 2011 masih kekal di kotak ingatan now 11 March 2012 genap sudah setahun sudah berlalu. Tragedi yang membawa 1001 makna buat mangsa yang mengalaminya. Masih takut dan fobia sungguh kuasa Allah tiada siapa yang mampu menghalang. Walaupun weols bukanlah mangsa tsunami tapi merasa jishin/earthquake yang melebihi M6.5 sangatlah menakutkan. Seumur hidup ituewlah peristiwa yang benar-benar membuat ai tergamam dan takut terketaq-ketaq sehingga merasa ituew lah hari terakhir weols di muka bumi Allah ni. Juga entry pertama yang ai type di sini sambil menangis dan tangan terketar-ketar saat dan ketika ituew masih di ingati sampai sekarang. Maybe ada yang cakap ai over acting but hakikatnya ai sangat takut. Nak baca kisah setahun yang lepas boleh terjah SINI.





Sebulan selepas jishin weols still kena tempias jishin yang lebih dari 30 kali sehari...ituew hakikatnya... 12 march 2011 di recordkan jishin melebihi 120 kali sehari ngan purata gegaran M4 and below. Ini harga yang perlu di bayar bila tinggal di negara yang mempunyai kekerapan jishin terbanyak & aktif di dunia. Adam still fobia ngan jishin maybe take time nak kembalikan semangat dia. Yes bila baca ramalan jishin kuat akan melanda Tokyo bila-bila masa dan melebihi M7 hati sangat takut sebab from Tokyo ke sini cuma 85KM jer pasti la weols merasa juga, tapi ituew cuma ramalan kuasa Allah melebihi segalanya. Ada juga sensei from Hokaido University yang buat ramalan akan jadi this December, but mengharapkan tiada kejadian yang tidak di ingini terjadi lagi. Please jangan tanya bila nak balik mesia sebab ai tak ada jawapan untuk soklan ituew sebab rezeki Allah kasi kat weols lebih di sini....pasti pulang juga ke tanah melayu for gud tapi bila ai tak pasti. 




Ai rasa titik tolak perubahan hidup ai terjadi lepas tragedi ini....apa yang ai boleh cakap ai menjadi diri yang lebih baik dari sebelum ni, terasa seperti Allah memberi peluang kedua untuk berubah alhamdulliah. Perubahan apa BIARLAH RAHSIA bak kata DCT ngeeee karang di kata riak plak. Sometime kesenangan atau nikmat yang Allah beri membuat kiter mudah lupa & alpa ngan keseronokan duniawi. Dan kejadian ituew menyedarkan ai nikmat ituew hanyalah sementara....ngeri bila di kenang kembali tapi ituew hanyalah di dunia di akhirat pasti lebih teruk bukan???


Bersyukur lah sekurang-kurangnya di Mesia bencana gini tak terjadi. Semoga tabah kepada yang kehilangan sedara mara & sahabat handai....yang telah tiada rest in peace. All pics credit to National Post.




nota ibu jari manis ai:: Kenangan yang tak mungkin di rasai oleh semua orang sangat menakutkan tapi menjadi berharga dan di simpan kemas oleh mereka yang melaluinya.










16 comments:

Kamalia said...

ai pun publish cerita yg sama..
serius,kenangan yang sangat memberi kesan yg mendalam kan..
klau diingat balik memang boleh menangiskan..

Teratak Hami said...

Mlm tadi Majalah 3 ada siarkan kisah pasal tsunami ni. Kesan pada penduduk area situ. Semangat rakyat Jepun kuat. Dorang usaha semula untuk teruskan hidup sebab tak semua boleh mengharapkan kerajaan to support dorang. Sedih je tengok, yg mana hilang family, harta benda etc ...

et said...

semoga ayu n family sentiasa dilindungi Allah hendaknya.

EmpayarUtama said...

Bagi mereka itu tanah tumpah nak ke mana lagi... Tuhan penentu segalanya

Asmara said...

moga kita semua terus dilindungi.. Amin..

Munn Jaafar said...

ajal maut di tgn Tuhan..Allah sgt syg kat akak,dgn tu Allah hntr peringatan kecil utk semua org..at least ada sikit perubahan kan...

ajumohit said...

Semoga Kita semua dilindungiNya amin

happyichigo♥ said...

sedih..dira selalu tengok dokumentari kat tv mengenai bencana ini..semuga kite semua dlm lindungan Allah

kasihredha said...

Nauzubillah
sungguh sedih bila tengok kejadian ini di youtube.
Allah dapat melakukan segalanya dalam sekelip mata saja.

ijayuji said...

Salam ayu! skrg ni dekat discovery channel pun buat liputan pasal setahun kejadian tsunami ni, kat NHK lagi, sedih kan :(

Amie said...

Masih dalam ingatan.... waktu itu kakak berada di Pulau Jawa, melawat Gunung Merapi yang baru meletus pada Oktober 2010.... rasa seram betul bila tengok TV di Indon ketika itu!

Yong said...

hurm jap je masa berlalu kan. semoga takde bencana menimpa. yeah,selamat la mesia berkedudukan stategik kat atas muka bumi ni cam eropah jgk. cuma ada banjir n kemarau saja. lucky Malaysian kan.

fatin said...

dah setahun.. mm.infact FM bace nih pun terkesan di hati..

teruskan berjalan di bumi allah..kerna di situ rezekinya..
=)

Unknown said...

kejap je masa lalu

sabar dubai said...

kak ayu kt nhk duk datang tsunami ajeee mmg sedih sgt22 terigt jgk mase ari tsunami tuhh isau xhengat nye

@apikoss said...

subhanallah....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...