Gurl tue weight dia 64kg so tak seimbang ngan tinggi dia....So apa yang ai type ni base on apa yang sensei tue cakap dan suruh buat. Sometimes kiter tak sedar yang kiter diet cara yang salah. Share is caring katanyer kan hahahaha!
Benda penting yang WAJIB uols tahu::
1- waktu breakfast kena makan benda yang banyak protien, paling penting jangan skip breakfast ini kunci utama.
2- Lunch makan macam biasa
3- Pukul 2-3 ialah golden time...mean waktu ni makanlah sebanyak mana pun tak akan gemuk....sejam jer uols.
4- Dinner seawal pukul 6pm dan selewatnya 8pm...benda ni memang weols buat kat umah pun....after 8pm memang tak makan kecuali sahur la.
5- Seeloknya minum susu sebelum tidur bukan seawal pagi sebab susu lagi berkesan waktu badan sedang berehat. ...yang ni pun ai selalu buat...minum hot milk!
6- Garam paling susah nak di serap oleh badan sewaktu dinner.
7- Selepas makan cuba buat exercise yang mudah selama 5 minute...alah uols goyang2 sket badan ituew...pusing 3 4 kali cukup 5 minute dah boleh stop ngeeee.
So apa yang ai tengok gurl tue follow apa yang sensei tue cakap so dalam masa sebulan dia turun 3kg but kena ingat benda ni tak termasuk makanan berlemak & cholesterol tinggi yer. Makanan jepun ni tak macam kiter yang lemak berkrim di sukai ramai. Makanan theyols banyak rebus or mentah jarang bergoreng. Ai if nak makan cake etc ai try makan waktu golden time 2-3pm tue. Satu lagi penting untuk uols tahu berapa banyak kilocalorie (KCAL) yang badan uols perlukan dalam 1 hari. Dekat nihon almost everything benda berkaitan ngan makanan memang theyols letak berapa kcal ada dalam tue....contoh macam pic kat bawah ni!

macam soba ni ada 254kcal so uols tahu la berapa kcal ada dalam cake or desert yang guna banyak sugar....kowaii kira bab kcal ni...selalu sure terlebey uwaaa hentak kaki!
Benda ni yang penting kena displin diri jer....nak ngan tak nak jer. Sebab orang Mesia memang tak ada waktu makan yang tetap selalu bila lapar suka hati jer telan kat kira la tengah malam pun ngeeeee....ni yang cakap pun sama ngan dulu DUSH!
